Ile kosztuje kampania reklamowa na Facebooku? To jedno z częściej zadawanych pytań, z którym zwracają się do nas klienci. Nic w tym dziwnego. Menadżer reklam Facebooka to rozbudowane narządzie, które daje wiele możliwości na zbudowanie skutecznej kampanii, ale też wymaga sporej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie. Aby efektywnie rozdysponować budżet reklamowy na Facebooku, konieczne jest zapoznanie się z podstawowymi pojęciami, mającymi wpływ na finalny koszt reklamy.
Czynniki wpływające na koszt kampanii na Facebooku
Aby oszacować koszt swojej reklamy, powinniśmy zacząć od tego, że kampania składa się z wielu czynników zależnych od siebie. Ich odpowiedni dobór skutkuje osiągnięciem założonych celów biznesowych. Czynniki te to:
- Cel kampanii – określamy go na samym początku tworzenia kampanii. To najważniejszy czynnik, od którego zależeć będzie późniejszy koszt wygenerowania danego wskaźnika liczbowego – o nich powiemy więcej w dalszej części artykułu. Odpowiedni dobór celu jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania kampanii.
- Umiejscowienie kampanii – Menadżer reklam na Facebooku to rozbudowane narzędzie, które daje możliwość umieszczenia reklam na 4 platformach: Facebook, Instagram, Audience Network oraz Messenger. To ogromna przestrzeń do reklamy, którą trzeba umiejętnie wybrać, aby kampania odniosła sukces. Istnieje także możliwość wybrania automatycznych umiejscowień i zdania się na sztuczną inteligencję Facebooka, która działa coraz bardziej efektywnie. Tak samo sytuacja przedstawia się w przypadku wyboru urządzeń, na których ma się wyświetlać reklama.
- Grupa docelowa – kolejny niezwykle ważny czynnik, który ma ogromny wpływ na koszt kampanii na Facebooku. Menadżer reklam daje nam możliwość bardzo precyzyjnego dobrania naszej grupy docelowej po takich cechach jak: płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania i zachowania. Dzięki temu jesteśmy w stanie trafić dokładnie do tych osób, które potrzebują naszych produktów czy usług.
- Wygląd reklamy – na koszt kampanii ma też wpływ sam wygląd naszej reklamy, czyli atrakcyjność takich elementów jak grafika, tekst i nagłówek. Często dana reklama nie przynosi zadowalających efektów, ponieważ któryś z tych elementów nie podoba się naszej grupie docelowej (np. kolor tła na grafice jest drażniący, lub treść reklamy nie zachęca do konwersji).
- Termin kampanii – projektując naszą kampanię, musimy być także świadomi tego, że mamy do czynienia ze sporą konkurencją, która może dysponować dużo większymi budżetami od naszych. Dlatego też warto zwrócić uwagę na okresy, w których działania reklamodawców są bardziej intensywne. Przed świętami czy przed Black Friday koszt naszych reklam może być znacznie wyższy niż w trakcie normalnego okresu w ciągu roku.
Optymalizacja kampanii reklamowej na Facebooku
Kampanie reklamowe tworzone w Menadżerze reklam na Facebooku to typ kampanii w modelu aukcyjnym. Reklamodawca oblicza swój finalny koszt na podstawie wybranych wskaźników. Najpopularniejsze z nich to:
- CPC(cost per clic)- koszt jednego kliknięcia reklamy
- CPM(cost per mile) – koszt za 1000 wyświetleń
- CPA(cost per action) – koszt za zrealizowaną akcję
Wydawałoby się więc, że im mniejszy koszt danego wskaźnika tym lepiej. To zgubne podejście, które często nie daje pożądanych efektów. Koszt kampanii na Facebooku powinien kształtować się sam, na podstawie procesu optymalizacji efektywności kampanii. To okres testowy, w trakcie którego twórca kampanii testuje różne warianty wymienionych wcześniej czynników, próbując dopasować jak najkorzystniejsze rozwiązanie do osiągnięcia założonego celu. W tym momencie okazuje się, czy w danym przypadku lepiej jest samemu ustalać umiejscowienie kampanii i szczegółowo określać grupę docelową, czy może oddać to „w ręce” sztucznej inteligencji Facebooka, której wybory generują lepsze efekty. Podczas testów może się także okazać, że kampania, która przy tym samym budżecie generuje mniej kliknięć, osiąga lepsze wyniki (np. więcej zrealizowanych transakcji), czyli bardziej przybliża nas do celu biznesowego.
Optymalizacja kampanii reklamowej na Facebooku jest konieczna, aby odpowiedzieć sobie na pytania takie jak: „Jaki będzie koszt dokonania jednego zakupu w moim sklepie internetowym?”.
Ile w takim razie mam wydać na reklamę?
Odpowiedź na to pytanie zawsze będzie taka sama: Koszt Twojej kampanii powinien zależeć od możliwości finansowych i potrzeb Twojej firmy. Przykładowo, jeśli po okresie testów i optymalizacji okaże się, że koszt pozyskania 100 leadów w Twojej firmie wyniósł 1500 zł (czyli 1 lead średnio kosztuje 15 zł) to teraz powinieneś zadać sobie pytanie: ile leadów w ciągu miesiąca chcę mieć, czy też ile leadów są w stanie obsłużyć miesięcznie moi handlowcy?
Odpowiadając sobie na powyższe pytanie, będziesz w stanie konkretnie oszacować swój budżet.
Jeśli sam nie znasz się na tworzeniu reklam na Facebooku najlepiej oddać ten proces w ręce specjalistów – np. agencji social media, jednak nie zawsze jest to dobre wyjście. Zatrudniając ekspertów od kampanii reklamowych, należy pamiętać, że do budżetu reklamowego trzeba doliczyć zarobek Twojego podwykonawcy, czyli koszt za obsługę kampanii. Zazwyczaj miesięczny wydatek na taką obsługę to kwota rzędu >1000 pln netto miesięcznie. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność, może budżet przekraczający Twoje możliwości. W takim wypadku lepiej postawić na doszkolenie się i samodzielne działania. Sytuacja ta może się jednak zmienić, wraz z rozwojem Twojego przedsiębiorstwa. Jeśli zaczniesz osiągać wyższe dochody, a Twój miesięczny budżet reklamowy na Facebook i obsługę kampanii znajdzie się w przedziale powyżej 2000 pln netto, możesz wtedy pomyśleć o współpracy z agencją – na przykład z Social Expert. Z chęcią pomożemy Ci osiągnąć założone cele biznesowe. Oferujemy zarówno obsługę dużych kampanii reklamowych, jak i pakiety szkoleniowe oraz indywidualne konsultacje dla mikroprzedsiębiorców.