Czy każdy może być kreatywny?

Author photo

Kreatywność jest mocno wpisana w specyfikę pracy w social media. W branży istnieje nawet stanowisko, które nazywa się Creative Manager. Takie osoby odpowiedzialne są za tworzenie konceptów komunikacyjnych, tworzenie historii, czy rozpisywanie reklam. To od nich zależy, jak marka będzie wyglądać i się komunikować. Wiele osób chciałoby tak pracować, jednak zdecydowana większość uważa, że nie posiada predyspozycji, by być kreatywnym. Jednak czy tak jest naprawdę?

Kreatywność to w dużym skrócie proces umysłowy, który prowadzi do stworzenia nowych konceptów, rozwiązań, czy idei. W przestrzeni publicznej panuje przekonanie, że kreatywnym się rodzi i nie da się tego nauczyć. Jest w tym ziarno prawdy. Są ludzie, którzy mają naturalne predyspozycje do pracy kreatywnej i wyciągają pomysły jak z rękawa, bez najmniejszego problemu. Jednak nie jest prawdą, że kreatywności nie da się nauczyć. Wymaga to jednak dyscypliny i czasu.

Kreatywność często porównywana jest z weną, natchnieniem czy darem losu. Prawda jest jednak taka, że jest ona wpisana w naturę człowieka i każdy z nas może ją w sobie wypracować. Jest na to wiele metod, ćwiczeń i technik, które pozwalają na wyzwolenie pomysłowości i bycie bardziej kreatywnym. Przede wszystkim powinniśmy pozwolić sobie na niewymuszanie pomysłowości „na siłę”. Zastanów się gdzie i kiedy przychodzą Ci do głowy najlepsze pomysły. Niezależnie od tego, o czym teraz pomyślałeś, konkluzja jest jedna. Jesteśmy kreatywni wtedy, kiedy jesteśmy zrelaksowani i nie blokują nas żadne niepotrzebne myśli i emocje.

Nie oznacza to jednak, że wystarczy położyć się i czekać, aż pomysły same się pojawią. Kreatywność to proces. Zanim zaczniemy myśleć nad rozwiązaniami, należy się do tego przygotować. Po pierwsze musimy dogłębnie poznać naszego klienta – jego wymagania i konkurencję. Należy zebrać jak największą ilość danych, które pozwolą nam kompleksowo rozeznać się w branży. Kiedy już to wiemy, powinniśmy zidentyfikować, kim są odbiorcy i do kogo kierowane będą nasze działania. Kolejnym krokiem jest rozpoznanie konkurencji. Potrzebna jest wiedza, jak ona działa i jak się komunikuje. Pozwala nam to nie tylko na zorientowanie się w trendach komunikacyjnych, ale także na wyłonienie schematów, które będziemy mogli obejść i złamać.

Jak ćwiczyć bycie kreatywnym? Istnieje wiele metod i technik, które pozwalają na pogłębienie pomysłowości i wytrenowanie umysłu tak, aby łatwiej i szybciej „łączył kropki”. Oto kilka propozycji:

  • Relaks – nigdy nie siadaj do pracy koncepcyjnej zestresowanym. Zawsze staraj się być wyspanym i odprężonym. Ciężko być kreatywnym, kiedy jesteśmy spięci lub śpiący.
  • Spisywanie pomysłów – warto zapisać każdy z nich, nawet ten najbardziej trywialny, czy wydający nam się po prostu głupi. Każdy z nich w późniejszym terminie może zostać dopracowany.
  • Nie zawężaj sobie perspektyw – kreatywność nie lubi zamknięcia. Dlatego też staraj interesować się wszystkim, na co tylko masz czas. Dużo czytaj, dużo oglądaj. Z im większą ilością rzeczy i tematów będziesz mieć styczność, tym więcej kropek pojawi się w Twojej głowie. A jak wiemy, kreatywni łączą kropki.
  • Ćwicz swoją pomysłowość codziennie – każdy z nas ma pewne mechanizmy, które są na tyle powtarzalne, że wykonuje je mechanicznie. Spróbuj złamać te schematy. Wybierz inną drogę z pracy do domu, ugotuj coś nowego na obiad, pójdź w miejsce, w którym Cię jeszcze nie widzieli. Eksperymentuj, nie bój się łamać schematów.

Jeśli to wciąż za mało i ciągle uważasz, że nadal nie jesteś na tyle kreatywny, na ile chciałbyś być, możesz wypróbować też kilka zabaw i ćwiczeń. Zaprojektowane są one po to, aby wyzwolić ukryte pokłady kreatywności. Oto dwa z nich:

  • Nowe zastosowanie – znajdź w domu przyrząd tak zwykły, że jego zastosowanie jest niezmienne od pokoleń i pomyśl, czym innym mógłby on być i do czego służyć. Weźmy np. konewkę. Czym byłaby dla Ciebie konewka, gdybyś nie wiedział, że jest ona konewką. Rozpisz jak najwięcej nowych zastosowań dla tego przedmiotu.
  • Znajdź obraz – w tej zabawie bierzemy ołówek i kartkę. W pierwszej kolejności bazgrzemy bez celu po kartce. W drugiej natomiast szukamy w tym, co wyrysowaliśmy, ukrytych obrazów. Mogą to być zwierzęta, drzewa i wszystko, co uda Ci się zobaczyć.

Pamiętaj, kreatywny jest każdy z nas. Niektórym przychodzi to jednak z odrobiną wysiłku. Ćwicz swoją pomysłowość, nie daj sobie wmówić, że nie masz predyspozycji, czy się nie nadajesz. Każdy z nas może być kreatywnym.

Powiązane wpisy

Jak zwracać się do ludzi, którzy nas czytają?

maj 10, 2020

Wprowadzając markę w świat internetu, często zastanawiamy się, jak powinna wyglądać jej komunikacja. Jednym z...

Więcej

Jak oszacować koszt kampanii na Facebooku?

marzec 17, 2020

Ile kosztuje kampania reklamowa na Facebooku? To jedno z częściej zadawanych pytań, z którym zwracają się do nas...

Więcej

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w menadżerze reklam?

luty 1, 2020

Sztuczna inteligencja dynamicznie rozprzestrzenia się na wszystkie aspekty naszego życia. Istnieją już autonomiczne...

Więcej